Hos svenska casinon är BankID det som används för att verifiera insättningar och uttag. Men utländska casinon kallas för casinon utan BankID av en anledning. Casinon utan svensk licens måste fortsatt verifiera sina spelare i samband med uttag för att motverka penningtvätt och terrorfinansiering. Därför ska vi i denna artikel berätta mer om hur du ska gå tillväga för att verifiera dina insättningar och uttag.

Därför måste spelbolagen verifiera dina uttag

Det är inte spelbolagen själva som vill vara jobbiga genom att kräva verifiering av din identitet. Detta är istället ett krav från respektive myndigheter som har delat ut spellicensen. Oavsett om det är en licens från Curacao, Malta eller Estland måste casinot verifiera din identitet.

Anledningen till detta är på grund av att motverka penningtvätt och terrorfinansiering. Om det inte hade varit kontroller hos casinon hade det varit väldigt enkelt att tvätta pengar genom nätcasinon. För att motverka detta krävs det därför att din identitet verifieras innan uttaget.

Dessa dokument krävs för verifiering

För att casinot ska veta vem du är krävs det att du skickar in följande dokument.

Kopia av Pass/ID-kort

Detta är det vanligaste dokumentet som casinot efterfrågar. Dokumentet krävs i alla scenarion eftersom det visar vem du är. Därför behöver du skicka in en kopia av ditt pass eller ID-kort för att verifiera din identitet.

Bild på ditt betalkort

Om du använt dig av Visa eller Mastercard vid insättning behöver du skicka in en bild på detta kort vid uttag för att styrka att det är ditt kort. Casinot kommer dock be dig att täcka de åtta mittersta siffrorna så du behöver inte vara orolig för att dina kortuppgifter hamnar i fel händer.

Bankutdrag

Använder du dig däremot av en banköverföring hos casinot behöver du bevisa att bankkontot är ditt. Då kan ett bankutdrag behövas. Detta är framförallt vanligt hos Pay N Play Casinon utan svensk licens där banköverföring är den vanligaste betaltjänsten.

Adressbevis

För att bevisa att du bor på den adress du angivit hos casinot krävs det som regel också att du skickar in ett adressbevis. Vanligtvis fungerar en vanlig räkning som din telefonräkning eller räkningen för bredband.

Du måste använda samma betaltjänst vid insättning och uttag

När du gör en insättning hos ett casino måste du använda dig av samma betaltjänst för att göra uttag. Detta är också ett krav för att motverka penningtvätt. Detta gäller inte bara utländska casinon utan också svenska casinon.

Det enda undantaget är om du använder dig av en betaltjänst för insättning som inte finns tillgänglig för uttag. Det kan handla om presentkort eller liknande tjänster. Vår rekommendation är att alltid kontrollera vilka betaltjänster som finns tillgängliga för uttag innan du gör en insättning. Är du osäker eller har frågor är det bra att ta kontakt med supporten.

Sammanfattning

Att skicka in dokument kan kännas drygt när vi i Sverige är vana vid BankID för verifiering. Men det är ett nödvändigt ont för din och andras säkerhet. Om casinot inte verifierat dig hade andra personer kunnat använda din identitet till att spela casino på nätet.

Processen med verifiering brukar vara relativt snabb. Casinot brukar ha granskat dina dokument inom 24 timmar. Är du osäker på vilka dokument som behövs rekommenderar vi att du alltid kontaktar kundtjänsten så hjälper de dig.

FAQ – Svaren på de vanligaste frågorna

Vilka dokument krävs för verifiering vid uttag?

Vanliga dokument som efterfrågas är kopia av Pass/ID-kort, adressbevis, bankutdrag och bild på betalkort.

Hur lång tid tar verifieringsprocessen?

Vanligtvis tar verifieringsprocessen 24 timmar men det kan vara från casino till casino.

Är mina uppgifter säkra?

Ja, alla utländska casinon använder sig av SSL-kryptering för att skydda dina uppgifter.